– Rysunek to najbardziej bezpośrednia i najbardziej uniwersalna forma artystycznego wyrazu – mówi Marek Sobczak, malarz, grafik i rysownik absolwent wydziału Malarstwa, Grafiki i Rzeźby w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu. Dyplom z malarstwa: cykl „Rosjanie”, obronił w pracowni prof. Jana Świtki. W 2012 roku na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie obronił u prof. Mariusza Woszczyńskiego doktorat: „Egipt, ukryte granice”.
Rysunki Marka Sobczaka to szkice do cykli malarskich, ale też i osobne dzieła, a nawet całe cykle, bo zarówno jako malarz jak i grafik, czy rysownik lubi pracować cyklami.
– Tak naprawdę wiele rzeczy można uznać za rysunek – twierdzi artysta i podaje przykład pęknięć na desce, czy rys na skale.
– Gdy wybieram się w podróż, zawsze biorę ze sobą szkicowniki. To pozwala na szybkie uchwycenie tego, co mnie interesuje – tłumaczy artysta i przyznaje, że robi też dużo zdjęć. – Bo sporo rzeczy, wrażeń i obrazów się zapomina. Potem te fotografie stanowią podstawę rysunków. Można wprowadzić do nich kolor i czasem to robię. Najbardziej lubię jednak te czarno-białe, bo mają najmniej granic.
Tak jak w przypadku malarstwa tak i w rysunku lubi wszystkie techniki, zarówno ołówek jak i tusz czy gwasz.
Marek Sobczak w latach 1991-94 prowadził założoną przez siebie galerię CHŁODNA 20 w Suwałkach. Był kuratorem wystaw m.in.: Edwarda Dwurnika, Eugeniusza Markowskiego, Isabeli Lleo Castells, Leszka Knaflewskiego i Piotra C. Kowalskiego. W latach 1994-2000 pracował w Warszawie w „Gazecie Wyborczej”, w 2000-2003 w tygodniku „Wprost”, od 2003 roku pracuje w tygodniku „Polityka”.
Jego prace znajdują się w zbiorach w Polsce, Szwecji, Niemczech, Francji, Rosji, Rumunii, na Litwie i w Egipcie.
Kontakt: http://www.marek.sobczak.sdsart.eu
- Marek Sobczak, z cyklu: Egipt, Cytadela w Kairze, 2012, papier, tusz, 16 x 29,7 cm
- Marek Sobczak, z cyklu: Egipt, Gołębniki w delcie Nilu, 2012, papier, tusz, 16 x 29,7 cm
- Marek Sobczak, z cyklu: Egipt, Mały sfinks w ogrodzie, 2012, papier, tusz, 16 x 29,7 cm
- Marek Sobczak, z cyklu: Egipt, Statki na Nilu, 2013, tusz, papier, 17,8 x 25,4 cm
- Marek Sobczak, z cyklu: Egipt, Uliczni handlarze w Kairze, 2011, papier, tusz, 18 x 24 cm
- Marek Sobczak, z cyklu: Egipt, Czarny Sfinks, 2011, papier, tusz, 18 x 24 cm
- Marek Sobczak, z cyklu: Egipt, Most między Wschodem a Zachodem, 2013, papier, tusz, 14,8 x 21 cm
- Marek Sobczak, z cyklu: Egipt, Tancerz (IV), 2013, papier, tusz, 14,8 x 21 cm
- Marek Sobczak, z cyklu: Rysunki Włoskie, Elba. Portoferraio (3), 2019, gwasz, ołówek, pastel, papier, 14,8 x 21 cm
- Marek Sobczak, z cyklu: Rysunki Włoskie, Siena, 2017, tusz, papier, 14,8 x 21 cm
- Marek Sobczak, cyklu: Rysunki Włoskie, Noto. Katedra, 2018, tusz, papier, 14,8 x 21 cm
- Marek Sobczak, cyklu: Rysunki Włoskie, Palermo. Katedra, 2019, gwasz, ołówek, papier, 14,8 x 21 cm
- Marek Sobczak, cyklu: Rysunki Włoskie, Zamek Murat w Pizzo (1), 2019, tusz, ołówek, papier, 14,8 x 21 cm
- Marek Sobczak, cyklu: Rysunki Włoskie, Zamek w Pizzo, 2019, gwasz, ołówek, papier, 14,8 x 21 cm
- Marek Sobczak, cyklu: Rysunki Włoskie, Katedra w Cefalù (2), 2019, tusz, papier, 14,8 x 21 cm
- Marek Sobczak, z cyklu Rysunki Włoskie, Piazza Armerina, 2020, tusz, papier, 21 x 29,7 cm
- Marek Sobczak, z cyklu Rysunki Włoskie, Pompeje. Bazylika, widok na Trybunał, 2020, tusz, papier, 21 x 29,7 cm